2010/06/28

Speed up your blog load page

Salam semua,di sini is44c nak kongsi bagaimana untuk mempercepatkan load halaman blog anda. Salah satunya adalah dengan:


1. Compress CSS pada template blog anda. Apa itu CSS?CSS singkatan dari Cascading Style Sheets dan gaya menentukan cara menampilkan elemen HTML. Dengan mengkompresskan .css code(bahagian yang menggayakan blog anda dengan gambar,gaya tulisan dan warna)anda dapat mengurangkan saiz CSS pada template blog anda.

Halaman yang saya gunakan adalah CSS Drive(http://www.cssdrive.com/index.php/main/csscompressor/). Code CSS di template blog anda adalah code yang berada di antara dan tag. Apa yang perlu anda lakukan adalah dengan memilih beberapa basic option seperti gambar di bawah:


set

Selepas itu copy dan paste CSS anda dan klik "Compress-it!" kemudian ia akan membawa anda kepada .css code yang telah dikompresskan. Copy dan replace semula code yang telah dikompresskan pada template blog anda. Berikut adalah keputusan yang saya terima daripada .css code yang telah dikompresskan.


result

Bandingkan dengan yang sebelumnya,memang ada perbezaan walaupun tidak banyak :D . Pada awalnya CSS code di blog tempalate saya mempunyai 594 baris kod dan css,selepas mampatan dilakukan ianya berkurang dan menjadi 205. Hasilnya mampatan seperti gambar di atas tadi.


2. Selain daripada Compress CSS,anda juga boleh Optimize images dengan menggunakan code ini

image code

dan set kan kebesaran gambar mengikut saiz yang sesuai dan berpatutan. Size file gambar,format dan bilangannya juga di ambil kira untuk menentukan masa halaman anda di buka. Sekian sahaja perkongsian saya,kalau ada lagi yang saya nak kongsi saya akan postkan. Lagi satu saya suka sangat bertanya dengan Sifu saya. Kalau nak berkongsi guru silakan yea :D tidak perlu bayar,free sahaja cuma kena rajin2lah bertanya.. hee hee~

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

Drop Ur Link Here!

Drop Ur Link Here!