2010/01/05

Stress??



Definisi: Stres adalah reaksi tubuh terhadap perubahan yang memerlukan fizikal, mental atau emosional response.Stress boleh datang daripada segala situasi atau pemikiran yang membuat anda merasa frustrasi, marah, gugup, atau anxious. Bergantung pada tekanan dan jenis perubahan atau peristiwa yang kita hadapi, stres boleh wujud pada diri secara fizikal, emosi dan / atau mental.Berurusan dengan penyakit serius atau merawat seseorang yang boleh menyebabkan banyak stres.

Tegangan dan permasalahan dalam hidup itu biasa, namun yang pasti, untuk menghadapi itu semua, kita harus mempunyai tubuh fizikal yang baik, mental dan fikiran.Kita juga harus tahu dan faham mengenai stress, iaitu stress tidak akan menyelesaikan masalah.Namun kadang kala, tenaga dalam tubuh dan fikiran kita tidak menentu, saat kita lemah stress boleh mendatangi kita. Perkara tersebut boleh terjadi sekiranya kekurangan ketenangan dan kedamaian dari dalam diri kita,kerana gangguan dalaman boleh mempengaruhi tingkahlaku sekaligus boleh memberi kesan kepada kesihatan.

Secara psikologi akibat-akibat stress disebabkan oleh beberapa faktor:

+Ketakutan yang tidak diketahui apa sebabnya,dan tidak mampu mengenal pasti puncanya dan mengawalnya.

+Kekurangan sesuatu,atau orang-orang yang kita sayangi tidak menyenangkan hati kita,serta kita tidak dapat menerima kekurangan itu

+Tidak mampu menempuh masa depan,sehingga boleh menjadi lebih stress jika membuat pandangan yang terlalu jauh kehadapan.

+Konflik-konflik kehidupan,dalam fikiran,dan kegagalan untuk menerima sesuatu realiti.

Perkara tersebut boleh terjadi sekiranya kekurangan ketenangan dan kedamaian dari dalam diri kita,kerana gangguan dalaman boleh mempengaruhi tingkahlaku sekaligus boleh memberi kesan kepada kesihatan.

Jika pemahaman terhadap konsep,punca dan cara mengatasi stress ada dalam diri setiap insan,maka insan itu akan sentiasa rasa tenang dan tenteram.Oleh itu,tanamkan rasa kesyukuran dan kesabaran dalam diri kita masing-masing.Agar kita tidak mengeluh ketika ditimpa cubaan dan tidak terlalu gembira sehingga lupa pada Tuhan ketika mendapat limpahan rahmat.
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

Drop Ur Link Here!

Drop Ur Link Here!